Založ si blog

Prejav na zhromaždení za zbrojné embargo

Z Amnesty International ma oslovili, aby som na zhromaždení za uvalenie zbrojného embarga na Izrael povedal pár slov. Nasleduje približný text príhovoru (najlepšie ako som si ho vedel vyloviť z pamäte, papier som už stratil):

 

00a99

 

“Najskôr som nevedel čo by som povedal a či to má vôbec zmysel. Každý deň pribúdajú desiatky mŕtvych a zdá sa, že žiadne apely ani demonštrácie to nie sú schopné zastaviť. Pred niekoľkými dňami, známy hudobník a producent skupín ako U2 a Coldplay, Brian Eno, opísal fotku z Gazy, na ktorej videl plačúceho muža s kusom mäsa v igelitovej taške. V tej taške bol jeho syn. Za posledné týždne som videl desiatky podobných fotografií. Pocit zúfalstva z toho, že s tým nevieme nič urobiť, je strašný.

 

Myslel som si, že podobný masaker akým bolo Liate olovo z roku 2008 sa už nemôže zopakovať, že to svet už nedovolí. A teraz sme svedkami ešte väčšieho masakra. Výsledkom je strata dôvery v ľudstvo – najmä v Západné krajiny, ktoré nesú nemalý diel zodpovednosti za to, čo sa tam deje.

 

Pri pohľade na tieto udalosti sa natíska otázka: Akú hodnotu majú každoročne opakované slová “nikdy viac” pri výročiach holokaustu, Srebrenice, SNP, atď., keď politici sa znovu a znovu bezhlavo ženú do ďalších vojenských dobrodružstiev? Môžeme si pripomenúť aj susednú Ukrajinu, Sýriu, Irak, a iné…

 

Napriek tomu, že situácia vyzerá beznádejne, nádej tu je, pretože ako povedal Václav Havel (nie som jeho fanúšik a som kritický k jeho pôsobeniu po roku 1989, ale bez ohľadu na to, kto to povedal, je to myšlienka, ktorá môže vliať silu v zúfalej situácii), “nádej nie je presvedčenie, že niečo dobre dopadne. Nádej je presvedčenie, že niečo má zmysel, aj keď to dobre nedopadne.” Robiť aktivity na ukončenie konfliktu medzi Izraelom a Palestínou zmysel má a preto v nich treba pokračovať.

 

Je mi ľúto civilných obetí na oboch stranách hraníc. Je vecou náhody, že som sa narodil ako Palestínčan. Kľudne som sa mohol narodiť ako Žid v Izraeli a tiež by som nechcel, aby ja alebo moja rodina bola terčom rakety kohokoľvek. Okrem súčasného masakra sa však treba zaoberať koreňom a základnou príčinou tohto konfliktu a tou je izraelská okupácia Palestíny, ktorá trvá už 47 rokov a je najdlhšie trvajúcou okupáciou v moderných dejinách. Ak je na Hamas a 1,8 milióna civilistov v Gaze uvalená blokáda, ak Abbás pod svetovým nátlakom vzorne spolupracuje s Izraelom, potom treba vyvinúť tlak aj na Izrael, aby spolupracoval s Abbásom na mierovom urovnaní konfliktu medzi Palestínou a Izraelom, pretože sám od seba to neurobí. V tomto vidím zmysel výzvy Amnesty na zbrojné embargo voči Izraelu.


Ďakujem Amnesty, ďakujem aj vám za účasť, ako aj všetkým ľuďom a organizáciám, na Slovensku aj v zahraničí, ktorí a ktoré robia niečo v tejto veci.”

 

Svoj podpis pod petíciu Amnesty môžete ešte stále pridať aj vy.

 

 

Súvisiace linky:

Židia proti rasizmu 

Židia proti izraelskému režimu

Ako sa zo mňa nestal antisemita

Manuál izraelskej vojnovej propagandy

GAZAWI – kultúny večer v čajovni v podzemí

KORČOK: Izrael je náš partner, za civilné obete v Gaze môže Hamas

06.03.2024

Minulý týždeň som položil Ivanovi Korčokovi otázku o genocíde v Gaze a takto to dopadlo. Nie a nie dotlačiť ho k odsúdeniu izraelských zločinov. Veľa slov o tom ako to všetko začal a za všetko môže Hamas, ako je izraelský cieľ legitímny. Súd sa ešte nevyjadril, že to je genocída. Aj v tejto chvíli Hamas ostreľuje Izrael. Aj v tejto chvíli Hamas hovorí, že chce [...]

Poslušný alebo slobodný Korčok?

21.01.2024

Pred niekoľkými dňami, prezidentský kandidát Ivan Korčok zverejnil video, v ktorom (ne)nápadne prirovnáva Petra Pellegriniho k psovi. Hádže kus dreva a kričí „dones“ a ďalšie povely. Potom hovorí, že „poslúchať má psík, nie prezident. Prezident má konať slobodne, slušne, ale keď treba tak aj rázne… No, len či on koná slobodne a rázne, keď [...]

Prečo mlčíte?

20.01.2024

Prosím vás, vysvetlite mi jednu vec. Kde sú všetci tí humanisti, všetky tie čo hovoria o ľudských právach, o slušnosti? Tie západné hodnoty, o ktorých toľko hovoria? Ja nie som proti tým hodnotám, naopak, podľa mňa sú veľmi dôležité… Hovorím o tých pokrytcoch, ktorí majú plné ústa západných hodnôt, keď treba byť proti Rusku, Číne, Iránu, vždy [...]

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.