Založ si blog

Rafeef Ziadah: My Palestínčania učíme životu

Rafeef Ziadah je jednou z poetiek mladej palestínskej generácie, ktorá využíva formu tzv. spoken word, teda moderného prednesu básní a iných foriem hovoreného slova. Jej najznámejšia báseň We Teach Life, Sir (Učíme životu, pane) vznikla ako reakcia na otázku novinára “nebolo by všetko v poriadku, keby ste prestali učiť svoje deti nenávisti?”

 


 

Učíme životu, pane
My Palestínčania učíme životu
Potom čo okupovali posledné nebo
Učíme životu
Potom čo postavili svoje osady a múr apartheidu…

 

Iba nám dajte príbeh
Ľudský príbeh
Viete, toto nie je politické
Chceme iba povedať ľuďom o vás a vašich ľuďoch
Tak nám dajte ľudský príbeh
Nespomínajte to slovo, apartheid a okupáciu
Toto nie je politické
Musíte mi pomôcť ako novinárovi
Aby som vám pomohol povedať váš príbeh
Ktorý nie je politickým príbehom…


My učíme životu, pane
My učíme životu, pane
My Palestínčania vstávame každý deň
Aby sme učili zvyšok sveta životu
Pane

 

Báseň Hadeel, je o palestínskom dievčati rovnakého mena, zabitom pri bombardovaní Gazy.

 


 

Izraelská predstaviteľka povedala, že ľutujú jej smrť

Ale terorizmus musí prestať, rakety musia prestať,

Odpor musí prestať

Inak budú pokračovať, budú pokračovať, budú pokračovať v bombardovaní Gazy

Dokým sa nevzdáme posledného kúska dôstojnosti

Dokým nezvolíme koho chcú, dokým nepodpíšeme čo chcú

A dokým nezomrieme v tichosti, ako chcú

Viete, izraelská bezpečnosť je absolútna

Je písaná krvou a buldozérmi

A umením žien hovorkýň

Pretože smrť je jemnejšia, keď prichádza od ženy

Smrť, tak mi hovoria, je slušnejšia a elegantnejšia, keď prichádza od ženy…

 

Báseň Shades of anger (Odtiene hnevu) vznikla ako reakcia na muža, ktorý ju kopol a zaželal jej, aby bola znásilnená, keď ležala na zemi počas priamej akcie na tému Palestíny.

 


 

Som farebná arabská žena
A my prichádzame vo všetkých odtieňoch hnevu…

 

Moja mama sa narodila pod olivovníkom
na zemi, o ktorej hovoria, že už nie je moja
Ale ja prejdem cez ich bariéry, ich čekpointy, ich prekliaty múr apartheidu
A vrátim sa do svojej vlasti…

 

Som farebná arabská žena
A my prichádzame vo všetkých odtieňoch hnevu
Kto je tá hnedá žena čo vykrikuje na demonštŕacii?
Prepáč, nemám kričať?
Zabudla som byť tvojim snom každého orientalistu
Džin vo fľaši, brušná tanečnica, dievča z háremu, Arabka s jemným hláskom
Áno pane, nie pane,
ďakujeme za sendviče arašidového masla, ktoré na nás pršia z vašich F16, pane
Áno, moji osloboditelia sú tu, aby zabili moje deti a nazvali ich vedľajšími stratami

 

Rafeef Ziadah, sa narodila v Libanone do ztečeneckej rodiny vyhnanej z Haify v Palestíne izraelskými komandami počas zakladania Izraela roku 1948, no vyrastala v Tunisku a študovala na York University v Toronte. Rozhovor na festivale World Village vo Fínsku:

 


 

Súvisiace články

Slovenka Lucia priniesla deťom na Blízky východ radosť a hru

Božský hlas z Gazy

Databáza zdrojov o Palestíne

KORČOK: Izrael je náš partner, za civilné obete v Gaze môže Hamas

06.03.2024

Minulý týždeň som položil Ivanovi Korčokovi otázku o genocíde v Gaze a takto to dopadlo. Nie a nie dotlačiť ho k odsúdeniu izraelských zločinov. Veľa slov o tom ako to všetko začal a za všetko môže Hamas, ako je izraelský cieľ legitímny. Súd sa ešte nevyjadril, že to je genocída. Aj v tejto chvíli Hamas ostreľuje Izrael. Aj v tejto chvíli Hamas hovorí, že chce [...]

Poslušný alebo slobodný Korčok?

21.01.2024

Pred niekoľkými dňami, prezidentský kandidát Ivan Korčok zverejnil video, v ktorom (ne)nápadne prirovnáva Petra Pellegriniho k psovi. Hádže kus dreva a kričí „dones“ a ďalšie povely. Potom hovorí, že „poslúchať má psík, nie prezident. Prezident má konať slobodne, slušne, ale keď treba tak aj rázne… No, len či on koná slobodne a rázne, keď [...]

Prečo mlčíte?

20.01.2024

Prosím vás, vysvetlite mi jednu vec. Kde sú všetci tí humanisti, všetky tie čo hovoria o ľudských právach, o slušnosti? Tie západné hodnoty, o ktorých toľko hovoria? Ja nie som proti tým hodnotám, naopak, podľa mňa sú veľmi dôležité… Hovorím o tých pokrytcoch, ktorí majú plné ústa západných hodnôt, keď treba byť proti Rusku, Číne, Iránu, vždy [...]

Petr Pavel

Pavel: Názory na zahraničnú politiku by nemali narúšať vzťahy Čechov a Slovákov

16.04.2024 15:52

Česko začiatkom marca v reakcii na postoj SR k vojne na Ukrajine odložilo česko-slovenské medzivládne konzultácie.

Juraj Blanár

Blanár nepodporí možné sankcie, ktoré by zasiahli viac občanov SR ako Irán

16.04.2024 15:29

Ministri zahraničných vecí krajín EÚ majú rokovať o možnom uvalení sankcií na Irán v súvislosti s jeho víkendovým útokom na Izrael.

Podvod

Fanúšikovia hokeja, pozor. Neznámy páchateľ ponúka na internetovom portáli falošné lístky na MS

16.04.2024 15:11

Vystupuje pod rôznymi menami, s rôznymi telefónnymi číslami a uvádza odlišné bankové účty, na ktoré žiada zaslať peniaze.

Russia Ukraine War

Chýbali rakety, zničili elektráreň. Zelenskyj sa hnevá, že Ukrajine chýba ochrana, akú dostal Izrael

16.04.2024 15:07

Volodymyr Zelenskyj sa sťažuje, že Izraelu pomohli spojenci ochrániť vzdušný priestor pred útokom Iránu, ale od neba nad Ukrajinou dávajú ruky preč.