Založ si blog

Farah Chamma: Palestínčanka v exile

Ďalšou z hviezd palestínskej spoken word poézie je Farah Chamma pochádzajúca z rodiny palestínskych utečencov. V súčasnosti má občianstvo Brazílie a študuje právo a politológiu na Univerzite Paríž-Sorbonne v Abu Dhabi. Najväčší úspech zožala s básňou Národnosť. Hovorí v nej o vrelom prijatí, ktorého sa jej dostalo v Brazílii, a kontrastuje ho s odmietaním v arabských krajinách.

 

 


 

Úryvok:

 

Ich cudzie písmená boli pre môj arabský jazyk ťažké

Ich cudzie písmená boli pre môj arabský jazyk ťažké

Ale naučila som sa hovoriť po portugalsky

Niekedy mi bolo ťažko na srdci

Niekedy mi bolo ťažko na srdci

Ako vtákovi, ktorý stratil svoj kŕdeľ

A snaží sa pripojiť k akémukoľvek kŕdľu, ktorý by ho prijal

Na ďalekej oblohe vo vyhnanstve

V cudzine mi bolo poskytnuté útočisko

Ich ruky ma vychovali, dali mi vzdelanie a volebné právo

Písala som básne v ich priateľských kaviarňach

Bez strachu z perzekúcie a cenzúry

 

V závere básne sa však vyznáva:

 

Ó Arabi v exile,

Vrátime sa niekedy alebo tu zostaneme na veky?

Ó Arabi vo Švédsku, v Dánsku, v Nórsku či vo Francúzsku,

Vrátime sa niekedy alebo tu zostaneme na veky?

Exil neprestáva bolieť

A stále hovorím arabským jazykom

Keby mi bolo ponúknutých hoci aj sto národností

V mojom srdci zostáva jedna

Či sa vám to páči alebo nie

Arabská

 

Vo viacerých básňach sa dotýka témy identity. Nie je tomu inak ani v jednej z jej prvých známych básní Ako mám veriť. Berie si v nej na mušku lídrov, ktorí zneužívajú náboženstvo na rozdúchavanie nenávisti a ničenie, zatiaľ čo oni sami žijú v palácoch.

 


 

Dva úryvky:

 

Moja arabská identita je proti mne

Roztápa sa v mojej hrudi ako ľad

Ako druhá studená vojna

 

Moja arabská identita je proti mne

Nedovolí mi prejsť cez hranice

A odopiera mi pečiatku do pasu

 

Moja arabská identita je proti mne

Túla sa ulicami a hľadá vládu

Ktorá by ju prichýlila

 

Túla sa ulicami a hľadá cudziu vládu

Ktorá by ju prichýlila

 

Túla sa od úradníka k úradníkovi

Od veľvyslanectva k veľvyslanectvu

Ignorovaná

 

Moja arabská identita je proti mne

Roztápa sa v mojej hrudi ako ľad

Ako druhá studená vojna

Ako mám veriť

Keď moja arabská identita

je ako žena predávajúca sa na ulici?

 

 

Opustili sme vzdelanie

A zostali sme opustení

Opustili sme vzdelanie

A zostali sme opustení

Dali sme sa na cestu zábavy a nevedomosti

Národ učenia čo si sa naučil?

Uprednostnili sme všetko pred rozumom

Hľadáme múdrosť v zahraničí

A to isté spravia aj naše deti

Tak ako mám veriť

Keď túžim žiť v krajinách

Ktoré nie sú našimi?

 

Aj v ďalšej básni nazvanej Nie som žiadna Palestínčanka zápasí s identitou, tento krát v anglickom jazyku.


 

Úryvok:

 

Napriek agónii, ktorou som prešla

Napriek zápasov, ktoré som prekonala

Napriek diplomom a oceneniam, ktoré som získala

Nie som žiadna Palestínčanka

 

Stále nie som Palestínčanka

Bez ohľadu na to koľko nálepiek I Love Palestine mám na aute

Bez ohľadu na to koľko krát plačem nad Gazou

Či hádam sa o izraelských osadách

Bez ohľadu na to koľko krát preklínam sionistov, viním média a nadávam na arabských lídrov

Nie som žiadna Palestínčanka

Aj keď si zapamätám názvy všetkých palestínskych miest

Či keď budem recitovať básne Mahmúda Darwiša

Alebo kresliť Handalu na steny

Aj dnes, keď tu pred vami stojím

Nie som žiadna Palestínčanka

 

A možno ňou nikdy nebudem

 

A to je presne to čo ma robí Palestínčankou vo vnútri

 

Posledná časť mini-série o súčasných arabských poetkách v ďalšom článku.

 

Súvisiace články

Slovenka Lucia priniesla deťom na Blízky východ radosť a hru

Božský hlas z Gazy

Databáza zdrojov o Palestíne

KORČOK: Izrael je náš partner, za civilné obete v Gaze môže Hamas

06.03.2024

Minulý týždeň som položil Ivanovi Korčokovi otázku o genocíde v Gaze a takto to dopadlo. Nie a nie dotlačiť ho k odsúdeniu izraelských zločinov. Veľa slov o tom ako to všetko začal a za všetko môže Hamas, ako je izraelský cieľ legitímny. Súd sa ešte nevyjadril, že to je genocída. Aj v tejto chvíli Hamas ostreľuje Izrael. Aj v tejto chvíli Hamas hovorí, že chce [...]

Poslušný alebo slobodný Korčok?

21.01.2024

Pred niekoľkými dňami, prezidentský kandidát Ivan Korčok zverejnil video, v ktorom (ne)nápadne prirovnáva Petra Pellegriniho k psovi. Hádže kus dreva a kričí „dones“ a ďalšie povely. Potom hovorí, že „poslúchať má psík, nie prezident. Prezident má konať slobodne, slušne, ale keď treba tak aj rázne… No, len či on koná slobodne a rázne, keď [...]

Prečo mlčíte?

20.01.2024

Prosím vás, vysvetlite mi jednu vec. Kde sú všetci tí humanisti, všetky tie čo hovoria o ľudských právach, o slušnosti? Tie západné hodnoty, o ktorých toľko hovoria? Ja nie som proti tým hodnotám, naopak, podľa mňa sú veľmi dôležité… Hovorím o tých pokrytcoch, ktorí majú plné ústa západných hodnôt, keď treba byť proti Rusku, Číne, Iránu, vždy [...]

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.

zena tabletka lieky choroba liek

Japonsko eviduje 4 úmrtia a 100 hospitalizácií v súvislosti s doplnkami výživy

28.03.2024 12:09

Firma minulý týždeň informovala, že prvé sťažnosti na problémy s obličkami dostala už v januári.

korčok, pellegrini

Prezidentský duel Korčok – Pellegrini. Kampaň nabrala na obrátkach. Môžeme čakať ešte nejaké prekvapenia?

28.03.2024 12:00

Prvý duel prezidentských kandidátov Korčoka a Pellegriniho odvysiela Rádio Slovensko a RTVS:24.

medvede, tabuľka, Repište

Pellegrini: Mimoriadne rokovanie parlamentu k odstrelu medveďov zatiaľ nebude

28.03.2024 11:31, aktualizované: 11:55

Zákon o možnom odstrele rizikových medveďov sa má prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní na najbližšej riadnej schôdzi.