Ice Bucket Challenge, známa kampaň s videami, v ktorých si ľudia vylievajú na seba ľadovú vodu, mala za cieľ upozorniť na chorobu ALS a vyzbierať peniaze na výskum jej liečby. Vrchol popularity dosiahla počas ostatného leta. Palestínčania využili formu kampane na upozornenie na tragédiu, ktorá postihla ich počas rovnakého obdobia. A tak sa na youtube a sociálnych sieťach začali objavovať videá s ľuďmi sypajúcimi na seba vedrá piesku, štrku či zeminy.
Nie je celkom jasné, kto je autorom tohto nápadu. Média často uvádzajú ako jeho iniciátora Ajmana Al-Alúla, novinára z Gazy, ktorý natočil a zverejnil toto video:
Mám však podozrenie, že bol predbehnutý jordánskym komikom Mahmúdom Drúzom v tomto videu:
Bez ohľadu na to, kto bol prvý, ich cieľom bolo upozorniť na masakrovanie stoviek palestínskych civilistov v Gaze izraelskou armádou. Sypanie vedier piesku má symbolizovať osud ľudí, ktorí sa ocitli pod troskami svojich domov, po tom čo im ich zbombardovalo izraelské vojsko. Kampaň Rubble Bucket Challenge (výzva s vedrom štrku) sa (nie len) v arabskom svete stala hitom a pribúdali videá ďalších ľudí.
Snáď najväčšou celebritou, ktorá podobné video natočila, bol Muhammad Assáf, víťaz arabskej verzie Superstar – Arab Idol, ktorý sám pochádza z Gazy.
Ďalšou tvárou bola palestínska herečka Majsa Abd-Al-Hádi. Okrem iných výzvu adresovala egyptskému prezidentovi Sisimu, so žiadosťou, aby otvoril hraničný priechod medzi Gazou a Egyptom.
Ďalším je palestínsky umelec Subhi Hasri.
Výzva s vedrom štrku si našla cestu aj na Západ. Tu ho na seba sype Elizabeth Harley.
Brett Weet na seba okrem zeminy vysypal aj hračky, pretože deti (aj v Gaze) sa potrebujú hrať.
Aktivisti z Code Pink zorganizovali protest pred Bielym domom, pri ktorom sypali zem (skôr v symbolických množstvách) na rečníkov.
Nebudem sem dávať všetky videá natočené v tejto kampani pre Gazu; je ich omnoho viac. Tento fenomén neušiel pozornosti ani západných médií. Písali a informovali o ňom medzinárodne známe noviny ako The Independent, The Telegraph, Daily Mail, NBC News, LA Times, Jerusalem Post, Haaretz či Huffington Post. A to je opäť iba časť médií, ktoré o tom informovali. Koľko médií o tejto kampani informovalo na Slovensku? Môžete tri krát hádať.
Súvisiace linky:
Prijme prezident Kiska výzvu s vedrom zeminy?
Ako som sa stala sebanenávidiacou Židovkou
Izrael sa zbláznil, treba mu pomôcť
Manuál izraelskej vojnovej propagandy
Celá debata | RSS tejto debaty